Vardmodellen har 3 tiltak:
1. «Første trening i Vard» – Integrering av barn og unge til ordinære lag i SK Vard Haugesund.
2. «Åpen Hall – Menn» – Lavterskeltilbud for menn, både med norsk og utenlandsk bakgrunn.
3. «Åpen Hall – Kvinner» – Lavterskeltilbud for kvinner, både med norsk og utenlandsk bakgrunn.
Første trening i Vard
Vårt hovedtiltak er «Første trening i Vard» der vi integrerer barn og unge til ordinære lag i Vard. Hvert enkelt barn får en til en oppfølging med idrettskontakt som kjører de til og fra trening, samt et skreddersydd opplegg etter deres eget ønske og ferdigheter. Barna får og dekket alle andre nødvendigheter etter behov. Dette er for eksempel utstyr, klær, medlemskontingent, fotballskole, cup-, akademi-deltakelse og andre sosiale hendelser. Vardmodellen har et mål om at heile familien skal bli integrert gjennom sosiale miljøet som er rundt et fotball- og idrettslag. Vi oppfordrer derfor alle søsken og foreldre til å være med på trening og kamp. Barna deltar på alt fra 1-5 treninger hver uke avhengig av alder. Hovedmålet til Vardmodellen er å muliggjøre deltakelse på idrett for en sårbar gruppe som ellers ikke ville hatt praktisk eller økonomisk mulighet til å delta, og på denne måten integrere de i idrettslaget og det norske samfunnet. Gjennom deres deltakelse får de seg venner, nettverk og lærer språk og kultur raskere. De får og delta på en sunn og stimulerende fritidsaktivitet som forhindrer at barna havner utenfor samfunnet eller i feil miljø. Effekten av dette er at både barnet og familien blir raskere og bedre integrert i det norske samfunnet og lokalmiljøet.
Alle barna som blir integrert gjennom Vardmodellen blir plassert på lag med fremtidige klassekamerater. Dette er for å gjøre overgangen til den ordinære norske skolen enklere. Asylsøkere og innvandrere går på mottaksskole (Breidablikk læringssenter) i alt fra 1-3 år med en gang de kommer til Norge. Når de er klar for det begynner de på den ordinære norske skolen. Erfaringsmessig kan overgangen fra mottaksskole til ordinær være vanskelig faglig og sosialt. Vardmodellen sørger for at denne overgangen blir enklere siden barna allerede spiller fotball med sine framtidige klassekamerater mens de går på mottaksskolen.
I «Første trening i Vard» får barna særdeles tett oppfølging i den første fasen av deres integrering i Norge. Dette er fordi barna og familien har begrensende praktiske, økonomiske og språklige ferdigheter til å kunne muliggjøre deltakelse selv. Vardmodellen kompenserer for disse begrensningene frem til barna og familiene klarer det selv. Oppfølgingen samt praktisk og økonomisk støtte er behovsprøvd, og målet er at barna og familien etterhvert skal bli selvstendige fullverdige medlemmer av Vard og det norske samfunnet.
Ifølge SK Vard Haugesund sin strategiplan skal vi «utvikle mennesker i like stor grad som fotballspillere». Gjennom vårt arbeid i Vardmodellen eksponerer vi ordinære medlemmer for fremmede kulturer/språk og personer (barn og familier) i ukjente/fremmede situasjoner. Samtidig som vi integrerer våre nye landsmenn ønsker vi også å utvikle verdiene og lære våre øvrige medlemmer å møte andre med åpenhet og respekt på en inkluderende måte. På denne måten skaper vi en åpen og inkluderende klubb, samtidig som vi forebygger fremmedgjøring og rasisme.
